Priče imaju jedinstvenu moć da pokrenu ljudski um i srce i to u pravcu koji zacrta sam pripovedač. Priče ne samo da nam pomažu da shvatimo svet i kako on funkcioniše, već imaju moć da nas ubede (čak i ako je samo za trenutak) da je sve moguće.
Storytelling u poslovanju nije ništa novo.
Ako prikupite sve činjenice o proizvodu, kompaniji i usluzi, možete ih pretvoriti u ubedljiv razlog za kupovinu, ali sa dobro odabranom i ispričanom pričom.
Sigurno ste upoznati sa pričom kako je Steve Jobs predstavio iPod, i na koji način? … pričom i emocijom.
Da bi priča bila delotvorna i uticajna, ona mora da bude jednostavna, ali i dovoljno moćna da prodre u svest publike koja je sluša ili čita, poput trijumfa Vozniaka i Jobs-a i vremenu kada je nastao Apple.
The Irresistible Power of Strategic Storytelling
Nedavno sam imala priliku da prisustvujem jednom kreativnom predavanju pod nazivom: „The Irresistible Power of Strategic Storytelling“.
Veoma nadahnjujuće pedavanje o priči i njenom uticaju na Internetu, u samom poslovanju. Nešto što strašno nedostaje ovom tržištu.
Ono što mi je naročito zaokupilo pažnju jesu priče i iskustva pojedinih poslovnih ljudi, sa inostranog tržišta, o tome kolika je moć priče u marketingu i kako su je oni uspešno koristili u svom poslovanju.
Naglasili su mnogo puta da je u sferi promotivnog pisanja važno osluškivati druge, pričati sa njima i prikupljati informacije, ali ne da biste ih “potkradali”, već da biste u svom radu i sami došli do kreativnih ideja i priča koje biste pisali i načina na koji biste ih prezentovali. I ne samo to, istakli su zapravo i najvažniju stvar u ovom poslu, a to je da se kroz svoj rad povezujete sa ljudima, njihovim potrebama i problemima.
Storytelling u svetu Internet marketinga
Pisanje za web je danas u svetu veoma cenjen i tražen posao – content writer, content editor, copywriter – sve su to nazivi i opisi posla unutar ove delatnosti.
Kod nas je već posve druga priča.
Neki su čuli, ali većina nije upoznata sa ovim termininima i ovom vrstom posla. Interesovanje postoji, prisutna je i potreba za profesionalnom uslugom pisanja za web, ali većina još uvek vidi samo veliki trošak u tome, a ne investiciju. Postoje tu opravdani i neopravdani razlozi, ali to je sada posve druga priča.
Storytelling je (hajde da ga prevedemo kao pripovedanje) važan segment Content marketinga. Ovo je veoma moćan alat u online promociji, ukoliko želite da udahnete život svom brendu i približite ga ljudima.
Kako?
Pre svega pričama o proizvodu ili uslugama koje će te deliti sa ljudima.
Kako bi se potrošači vezali za vaš brend, priče koje stvarate moraju biti autentične, krativne i inspirativne. To je storytelling – u pravom smislu te reči.
Zašto su priče toliko važne?
Storytelling u marketingu nije ništa novo, nisam prva, ali ni poslednja koja koristi moć priče u svom poslu. Na Internetu će te naći veliki broj tekstova na ovu temu i vredi upoznati se sa značenjem, odnosno ulogom koju storytelling ima u marketingu.
Za one koji misle da su priče samo priče, zabava i prolazna stvar, greše u svakom pogledu:
- Priče su te koje pokreću svet, emocije, maštu…
- Dobre priče se uvuku i urežu u sećanje, hteli mi to ili ne.
- Priče objašnjavaju, dočaravaju, opisuju, ali pre svega inspirišu druge.
Zanimljivo je, ali i dokazano, a to sam upravo čula na ovom predavanju, da dobre priče podstiču lučenje dva hormona, a to su: Oxitocin i Kortizol. Kortizol pojačava našu pažnju, dok Oksitocin stvara osećaj empatije i saosećanja sa drugima.
Dakle, prvo morate privući pažnju korisnika, a to će te postići ukoliko razumete i saosećate sa njima.
Ovo je priča, tj. teorija Pola Zaka (neuro-ekonomiste), poznatog pod nazivom Dr. Love i ponekad zaista morate da poslušate ovakave primere i dodate malo ljudskog elementa u poslovanje, jer čini se da ga je sve manje u današnjem (digitalnom) svetu.
Učeći, čitajući i slušajući o stvarima koje me zanimaju i koje su deo moje profesije, dovelo me je do toga da lakše komuniciram sa klijentima (važno je znati saslušati klijente, dokučiti njihove probleme i voditi razgovor u pravcu koji će ih navesti, ali i pokazati da želite i možete da im pomognete).
Na ovaj način stičete njihovo poverenje, a ono je ključno u poslovanju!
Zvuči mnogo jednostavnije nego što zaista jeste u praksi, ali ako ljudski pristupate svom poslu, u smislu da je cilj pomoći klijentu, a ne samo prodati i zaraditi, sigurno ćete vremenom steći poverenje velikog broje klijenata/kupaca.
Pokažite im to pričama – promotivnim tekstovima. Pišite i pričajte o tome kako im vaša usluga/proizvod pomažu i rešavaju određene probleme na koje nailaze u svom poslovanju i sl.
Storytelling – priče i njihova moć ubeđivanja
Evo nekoliko smernica kako da učinite svoju priču efektnom:
- Gledajte da heroj vaše priče bude klijent.
- Imajte na umu da ljudi vole da se poistovećuju sa herojima, ali i sa drugim karakternim likovima, morate ih navesti da pomisle da su baš kao i oni.
- Nikada ne pišite o sebi ili kompaniji – ovo je njihova priča, a ne vaša; vi ste pripovedač.
- Priča mora da bude intenzivna – unesite malo tenzije u priču (istaknite problem i posledice koje stoje iz toga), jer bez toga priča nije dovoljno jaka.
Uzmimo jedan primer – klijenta koji vam se obratio za uslugu.
Kakav bi bio tok ove priče?
Krenite od onog što već znate, što ste učili i polako osmišljavajte pogodnu poslovnu strategiju:
- ustanovite problem (uvek postoji neki problem): slab saobraćaj, nedovoljan broj pratilaca, slaba prodaja, … prodaja je ok, ali žele bolje, više ili možda samo žele da imaju ozbiljniji nastup na Internetu i sl.
- kako taj problem utiče na klijenta i njegovo poslovanje (vaš klijent je glavni junak),
- ako je problem ozbiljniji, kakve su posledice ako se nešto ne preduzme (tenzija),
- izložite rešenje – na koji način možete da pomognete klijentu (smanjivanje tenzije glavnog junaka),
- kako se klijent na kraju osećao kada je shvatio da se njegovi problemi, uz vašu pomoć, mogu rešiti (istaknuti emocije).
Ovde vi, u ulozi pripovedača, imate moć da posetioca/pratioca/klijenta uvučete u svoj svet i, ako ste dovoljno vešti, da ga ubedite u to da ste vi i vaš brend upravo ono što mu je potrebno u tom trenutku.
Storytelling možda zvuči malo staromodno, i jeste, ali to ga i čini interesantnim i moćnim alatom za poslovanje. Priča zadire tamo gde statistika ne može – u srce i um svakog čoveka.
Pričom i emocijom možete da doprete do velikog broja ljudi, odnosno vaših klijenata, dokle god im pomažete i rešavate njihove probleme.
Budite zanimljivi, emotivni, zagonetni, intrigantni, ali uvek imajte na umu da je klijent u glavnoj ulozi i da se obraćate njemu i njegovim problemima i njega stavljate ispred svega. U suprotnom, vaša priča ostaće zakopana negde duboko, među stotinama i hiljadama drugih priča, koje nisu bile dovoljno jake i ubedljive.
Cilj je da znate kome se obraćate, zašto, na koji način ćete to da radite i šta očekujete kao rezultat.
„Ne pišete zato što želite nešto reći, pišete zato što imate nešto reći .“
Srećno!